Den första juli 2015 startade vi Aktivis fonden, en fond som har till uppgift att ekonomiskt stödja barn med särskilda behov, barn som vill prova på och utveckla sin förmåga inom idrott med målet att må bättre, leva lite sundare och träffa vänner som delar intresset att idrotta och röra på sig.

Målet är att årligen samla in en större summa till fonden, fondens årliga avkastning skall användas till att stödja barn och ungdomar som vill idrotta.

100% av fondens årliga avkastning går oavkortat till att stödja "Aktivis barnen" till ett mer aktivt liv. För att ta del av avkastningen ansöker man årligen mellan den 1/10 till den 31/12 på aktivis.se under Aktivisfonden/ansökan till Aktivsfonden. Maxbeloppet per barn/familj/event/år är 5.000 kr.

Vill du vara med och bidra?

Vi har ordnat det enkelt för dig som vill bidra till Aktivisfonden. Genom vårt Swish-nummer går pengarna raka vägen till fonden och sedan vidare till de verksamheter som söker stöd. Aktivisfondens insamlade medel, förutom bokförings- och revisionskostnader, går oavkortat till fondens syfte och till de bidragstagare som styrelsen beviljar. Tack för ditt bidrag!

Swish-nummer: 1233555489

Tack!

Bergsklättring i Hagatoppen 2018

Välkomna till en rolig och trevlig dag i Hagaparken med Aktivisfonden och oss ledare på Aktivis !!

När: söndagen den 14 oktober.
Samling: kl 10.00 Koppartältet, Hagaparken Solna.
Aktivitet: Promenad ca 2 km med roliga aktiviteter på vägen.
Bestiga Hagatoppen 300 m
Äta korv med bröd och fika på toppen.
Avslutning: 13.00
Anmälan: jori@aktivis.se. Meddela gärna om ni blir fler.

Lättsam promenad med roliga aktiviteter på vägen som avslutas med en bestigning på 300 m uppför Hagatoppen. Uppe på toppen bjuds det på korv och en fin utsikt över Stockholm. Ingen kostnad, ta med familj, vän eller ledsagare för de som behöver extra stöd.

Välkommen på Informationsmöte Aktivis – The Run 2018

prev next

Hedda använde bidraget från Aktivisfonden

"Hedda använde bidraget från Aktivisfonden till att ta ridlektioner, vilket är bland det roligaste hon vet!
Här kommer bilder på Hedda Cederholm. Hon älskar att borsta och ta hand om hästen också. Hon får både bättre självförtroende och bra fysisk träning av ridningen"
Med vänlig hälsning, Sofia Andersson

Stockholm Santa Run 2017

prev next

Santa Run 2017 i Kungsträdgården.

Många tomtar sprang tillsammans för att stödja Aktivisfonden, Barncancerfonden och Läkare Utan Gränser. Fantastisk go och varm julstämning. God jul! Tack för ett roligt arrangemang och tack för att vi får vara med !

Tillsammans gör vi skillnad !

Alla insamlade pengar går till:

Aktivisfonden (For children with special needs)

Barncancerfonden

Läkare Utan Gränser

The Climb 2017

Kom på vår informationsträff den 18/5 så kommer ni att få höra mycket, mycket mer.

Vi skall cykla runt Europas "högsta" berg, och nu skulle vi vilja att just du hänger med.

Läs mer om mötet och projektet här:

Checken överlämandes

The Climb 2016 lämnade över checken på 700000 kr till Aktivisfonden. För nästa år dubblar vi målet och satsar på att samla in 1500000 kr. Vill du vara med? Vi kommer att 2017 cykla runt Mont Blanc. En riktig utmaning på Mtb med många höjdmeter. Håll utkik här på FB , så får du snart veta hur du anmäler dig. Eller maila din adress till Sanna.friborg@aktivis.se så ser vi till att du får information.

The Climb | Kilimanjaro |

Med ett uppdrag att samla in pengar till barn med funktionshinder bestämde sig ett team på 21 individer för att ”there ain´t no mountain high enough”, teamet skulle bestiga Kilimanjaro och via detta äventyr samla in pengar till Aktivisfonden.

Den 16 januari klockan 07:30 nådde teamet toppen av Kilimanjaro – Uhuru Peak, 5 895 meter över havet. Samtliga 21 deltagare nådde toppen genom ett fantastiskt teamarbete. Något som genomsyrat hela projektet – The Climb.

11 Januari – Dag 1

Efter att majoriteten av deltagarna samlats på Stockholm-Arlanda Airport startade resan mot Tanzania, Kilimanjaro. Efter en lång flygresa via Rom, Addis Abeba och Mombasa landade vi till slut på Kilimanjaro International Airport. Solen strålande, förväntan bubblande bland deltagarna och känslan att ett stort äventyr låg framför oss var uppenbar.

Vi möttes av vår chefsguide, en äkta masai, Chaless Richard, han var snabb med att sätta nivån för teamet; Pole Pole (sakta sakta) och Hakuna Matata (inga bekymmer). Dessa uttryck skulle bli våra ledord under hela bestigningen visade det sig.

1 800 till 3 100 möh

12 Januari – Dag 2

Efter en tidig frukost på Pamoja Lodge där vi sovit första natten var det dags för avfärd. Vi transporterades till Machame Gate (1 800 möh). Efter viss förvirring och väntan (Pole Pole | Hakuna Matata) var vi klara för att starta vår vandring mot toppen.

Starten upp mot camp Machame Hut (2 980 möh) bestod av en 11 km härlig, svettig, pulshöjande och relativt ansträngande vandring. Den gick genom regnskog och naturen var bedårande samt att en och annan apa poppade upp med en liten nyfiken uppsyn. Teamet var väl sammansvetsat och det sprudlade energi i det långa led som sakta slingrade sig uppför. Vandringen tog cirka 5 timmar.

Framme vid campen hade våra fantastiska bärare (Porters) satt upp våra tält och ett mattält. Där serverades popcorn med té – som smakade underbart efter en ganska tuff start. Middag och genomgång av dagen samt planering inför dag 2 rundade av dagen. Alla såg fram emot att hoppa in i tälten men först var det dags för (Wash Wash), en avvaskning av kroppen under väldigt enkla former – dock nödvändig.

13 januari – Dag 3

Wash wash och frukost 07:30 för avfärd 08:00. Nu började vissa känna av höjdskillnaden – huvudvärk, illamående och tung andning. Dock var stämningen på topp. Denna dag var en förlängning av dag 2 – transport upp mot utmanande höjd. Vi startade vandring mot Shira camp (3 840 möh). Nu lämnande vi regnskogen och passerade buskvegetation, lavabäddar och senare hedlandskap. Vi började få rutin på teknik, ryggsäckar och Sipp Sipp (drick vatten kontinuerligt). Nu hade vi även börja lära känna våra guider och vi imponerades varje dag av att våra bärare passerade oss med tält, kök, mat, väskor mm – bärandes på huvud och rygg – i betydligt snabbare takt än oss. Alltid med ett leende på läpparna.

När vi anlände campen efter cirka 5 timmar var det samma rutiner som dagen innan. Wash wash, popcorn, middag, genomgång och sovdags. Naturligtvis reflekterade vi över dagen och alla intryck vi fått. Energin var på topp även om tröttheten hovrade över oss alla. Vilket team vi började forma.

14 januari – Dag 4

Ny morgon och vi samlades i mattältet för frukost. Vi visste att dagen skulle bli tuff då vi skulle upp till Lava Tower (4 630 möh) för att acklimatisera oss. Sedan skulle vi ned till camp Barranco Hut (3 950möh) för natten. En vandring/klättring på cirka 11 km genom ett väldigt kargt ökenlandskap.

Vi frågade vår chefsguide Chaless om dagen skulle bli väldigt tuff, han svarade; easy easy … ett standardsvar som var väl inövat efter att ha fått denna fråga från väldigt många vandrare.

Detta var en tuff dag, inte bara på grund av antal höjdmeter utan även på grund av terrängen. Stora stenar, vattendrag och en horisont som aldrig tog slut. Tuff vandring som påverkade oss alla på grund av höjden. Efter en ansträngande lunch vid Lava Tower var det dags för nedfärd mot campen. Att börja gå nedför kändes helt fel med tanke på att hela syftet var att ta sig upp för berget. Under denna etapp fick vi också uppleva riktigt regnväder – här fick vi verkligen känna på vår utrustning som inhandlats på Stadium och Haglöfs. Med berömd godkänt!

Shira Camp – Lava Tower – Barranco Hut dagens vandring: Shira Camp 3840 m ö h – Lava Tower 4630 m ö h – Barranco Hut 3950 m ö h vandringstid/sträcka: ca 6 timmar, 10 km genom ett kargt ökenlandskap.

15 januari – dag 5

Nu börjar vi känna av att detta projekt är en tuff utmaning. Stämningen och samarbetet är på topp men vandringen varvat med viss klättring är utmanande, både fysiskt och mentalt. Som grupp är vi starka och vi peppas av varandra. From idag sätts allt fokus på själva bestigningen. Allt innan har varit transport.

Efter morgonrutiner och frukost har vi nu 7 timmar vandringssträcka framför oss. Upp mot Barafu Hut Camp som ligger på 4 600 möh. En 8 km lång vandring genom ökenlandskap. Barafu Hut är sista Base campen innan vi gör själva bestigningen.

16 januari – dag 6 Dagen D

Dags för bestigning. Efter gårdagens långa vandring blev det middag och ett par timmars sömn. Spänningen var på topp under middagen då vi fick instruktioner inför nattens bestigning. Vi väcktes 23.00 (15 jan) för att vara klara för avfärd 00.00. Instruktionen var att vi ska gå väldigt långsamt, ha minst fem lager kläder och att inte somna när vi stannar för vila. Vi ställdes upp i linje, på med pannlampa och, Pole Pole, lämmeltåget rörde sig zick zack, sakta uppför Kilimanjaros branta vägg. Tröttheten blev allt tydligare och målet var Stella Point … hela tiden hade vi Stella Point framför oss. Bara vi tog oss upp dit så var mer än 80 % klart. Stella Point är en platå där vi skulle beskåda soluppgången på ett magnifikt sätt.

Efter halva vandringen började våra bärare/porters att sjunga. Sånger om Stella, Uhuru peak, Kilimanjaro, kampsånger för att hålla oss alla vakna, inklusive dem själva. Nu nås vi av den riktiga kylan och snön på marken. Snö varvat med lavagrus, sten och sjungande sherpas kändes som en evighet. Höjdsjukan gjorde sig påmind, kräkningar, huvudvärk och allmän vinglighet var vanliga inslag under natten. Eftersom det var kolmörkt förväxlades man ibland andra, mindre teams pannlampor med stjärnor på himlen och alla i teamet var tysta, fokuserade och gick på pannben.

Efter 7 timmar stod vi där – Stella Point – och vilken soluppgång. Vi tittade ner på molntäcket och ny energi plockades fram i och med ljuset och solen. Värmen smög sig på och nu var det dags att ta sig till Uhuru Peak – toppen av Kilimanjaro. En för ögat enkel vandring längs med bergskammen men för kroppen en superutmaning. Hela teamet tog avstamp och nu hade vi Uhuru på näthinnan. När det var ett par hundra meter kvar ville kroppen sprinta som inför en målgång under ett lopp – men det var inte aktuellt denna gång. Tung andning, med euforisk känsla och fantastiska vidder gjorde att man bara ville inandas den friska luften för varje steg man närmade sig toppen.

Yeees! Klockan 07.45 - Nu stod vi där - alla 21 deltagare! Skratt och kramar varvades med tårar och förvirrade rörelser. Alla skulle fotograferas, individuellt som grupp. Vi klarade det! Utsikten var bedårande och solen lyste. Men våra guider tog kommandot och nu måste vi ner. Efter 7 timmar uppför hade vi nu 3 timmar nedför, kort break och sedan ytterligare 4 timmar. Nedgången innebar ny energi men vi var alla utmattade. Att gå ner efter ha gått upp i 8 timmar visade sig vara vansinnigt tufft.

Många av oss hade blivit kraftigt påverkade av höjdsjukan och behövde mer eller mindre hjälp ner för berget. I detta för några av oss svåra läge var våra guider helt fantastiska, fasta grepp om armarna och full fart ner för berget, ner, ner, ner var det som gällde. Desto sämre skick man var i ju längre ner skulle man ta sig. Det beslutades att vi alla skulle ner till 3.100 m vilket innebär ytterligare 7 timmars vandring.  Både lår och knän värkte då vi slutligen kom fram till Camp Mweka Hut, cirka 3 100 möh kl. 17.00 på em. Vi hade nu vandrat utan längre paus i ca 17 timmar. Trötta men otroligt stolta somnade vi som små barn denna kväll.

Sista dagen var en 4 timmars ren glädjemarsch ner till mål och de väntande bussarna.

Rekommenderar vi andra att göra denna vandring? Både ja och nej. Det var mycket tuffare, brantare och mer krävande än vad vi hade förväntat oss men även mycket bättre, större och mer storartat än vad vi kunde ana. Så svaret får definitivt bli JA, men förbered er.

Vi lyckades med vårt övergripande mål, att samla in 750.000kr till barn med funktionshinder, på köpet besteg vi Afrikas högsta berg, vi blev ett riktigt tight team och fick 21 nya vänner samtidigt och som en ren bonus blev många av oss mer vältränade än någonsin.

There ain´t no mountain high enough!

The Climb

Killimanjaro 2016

Vill du hålla dig uppdaterad om The Climb ?

Följ projektet på:

facebook.com/the-climb-kilimanjaro-2016

Tack alla sponsorer

Ni alla sponsrar Aktivisfonden.

Ni gör nått oerhört viktigt.

Ni ger barn och unga med särskiltstöd chansen till ett mer hälsosamt liv.

Ni ger barn och unga chansen till ett mer socialt liv och fler träffpunkter.

Till det vill vi säga TACK, ni gör skillnad och bidrar till mer liv i rörelse.

Insamlingstatus på fonden

Aktivisfonden går framåt och sponsorerna rullar in. Helt Fantastiskt tycker vi.

Eftersom det går så bra så höjer vi Insamlingsmålet till 750.000 kr.

Tack alla sponsorer !

There ain´t no mountain high enough!

NU Kan ni köpa The Climbs egna vintermössa. Pengar Kommer gå till Aktivis fonden. En mössa som skänker värme och mer liv i rörelse. Tack 3Ejones.

Beställ den här: http://3ejones.tictail.com/product/the-climb-beani...